‘Wandeling van de week’ 8 : Willeke Kremer

Veessen – De ‘Wandeling van de week’ is een rubriek van Dennis Dekker (www.mediamagneet.nl). Hij wandelt met inspirerende mensen die iets over hun onderscheidende visie, eigenaardige passies of bijzondere dromen vertellen. De afgelopen week ging Dennis op pad met Willeke Kremer uit Veessen. Willeke heeft haar eigen praktijk genaamd RivierVallei. “Vanwege de coronacrisis kan ik mijn cliënten helaas niet in de praktijkruimte ontvangen. Maar ik kan wel met hen wandelen. Tijdens die wandelingen combineer ik de bewegingsleer Qigong met een gesprek over emoties, symptomen en klachten. Vervolgens geef ik informatie over de organen van het menselijk lichaam. Opdat men geestelijk en lichamelijk in balans komt.”

Eén worden met de natuur. Het is volgens Willeke één van de belangrijkste redenen waarom ze dagelijks een ommetje maakt. Dit gesprek vindt plaats tijdens zo’n rondje vanaf haar huis. Dat ligt pal aan de Hoogwatergeul die van Veessen naar Wapenveld loopt. De wandeling loopt door het buitengebied van het dorp. We komen langs talloze grote weilanden, maar lopen ook over de dijk waarbij een striemende wind vol in ons gezicht slaat. Voor velen lijkt een dergelijke wandeling op afzien. Maar Willeke ervaart dat toch anders. “Tegenwind kan je sterker maken. Regelmatig buiten zijn versterkt ons immuunsysteem. Daarbij zijn we onderdeel van de natuur. Buiten zijn is belangrijk voor iemands welbevinden. Daar worden zintuigen geprikkeld en ervaren we daglicht.”

Stilstaand water

Willeke wandelt vaak alleen. “Al zolang ik mij kan herinneren, ben ik graag in de natuur. Ik geef erg veel om planten, kruiden en ook dieren. Als wij lichamelijke klachten hebben, dan liggen de antwoorden vaak in de natuur om ons heen. Daarom ga ik er graag op uit. Je doet jezelf er letterlijk een plezier mee. Want het is goed voor je gezondheid om in beweging te blijven. Een mens bestaat voor het grootste gedeelte uit water. Je kan jezelf dus het beste gedragen als water. Stilstaand water stinkt. En dat is ongezond. Water moet stromen. Ook in de mens. Want zo komt voeding op de juiste plek en worden afvalstoffen afgevoerd.”

Tijdens deze coronacrisis wandelt ze dus ook vaak met de mensen die ze behandelt. “Een wandelingetje van 20 minuten per dag is zo goed voor de mens.” Willeke is onder andere acupuncturist. Door de diverse studies die ze volgde, heeft ze daar inmiddels zeer veel ervaring in opgebouwd. “Als acupuncturist is het zeer belangrijk om al je eigen zintuigen optimaal te gebruiken als onderdeel om je diagnose te stellen. In mijn opleiding leerde ik dat je oren, ogen en reuk nodig hebt om te zien en te voelen wat er bij anderen met een lichaam aan de hand is. Soms geeft de stand van een lichaam al een beetje aan waar ik kan beginnen met mijn behandelingen. Nu dat vanwege corona niet kan, geef ik mijn cliënten zelf tips. Bijvoorbeeld over bepaalde drukpunten op het menselijk lichaam. Als mijn cliënten die zelf weten te vinden, dan kunnen ze best veel doen aan het herstel van hun lichamelijke klacht middels massage (acupressuur).”

Milt

Elk orgaan (of de meridiaan die daar mee samenhangt) in een lichaam is op een bepaald moment van de dag optimaal in functie. Wanneer je tussen 9.00 en 11.00 uur vermoeidheidsklachten hebt, dan is de kans groot dat dit te maken heeft met een minder goed functionerende milt. “De milt is zeer belangrijk in je lichaam. Het orgaan transformeert en transporteert alle voeding en vloeistoffen door het lichaam naar alle andere organen en lichaamsdelen. De milt is tussen 9.00 en 11.00 uur ‘s ochtends het meest actief. Voel je je juist op die momenten moe, dan is de kans groot dat jouw klacht met de milt te maken heeft.” Het komt vaak voor dat de milt-energie van mensen te laag is. “De taken van de milt? Concentreren, spierkracht en bloed binnen de aderen houden. Maar van veel studeren kan men een lage milt-energie krijgen. Er treden dan symptomen op zoals veel piekeren, snel blauwe plekken of spataderen krijgen, een borrelende buik of vermoeidheid.”

Even terug naar het wandelen. Willeke vertelt dat wandelen goed helpt om de milt goed te ondersteunen. Jouw armen en de benen zijn verbonden met de milt. Als je na het eten gaat wandelen, dan ondersteun je jouw milt goed.” De milt staat ook voor vertering. Maar dat kan volgens Willeke ook in de figuurlijke zin van het woord bedoeld worden. “Deze coronatijd is voor veel mensen moeilijk te verteren. Het ondersteunen van de milt is geen luxe maar pure noodzaak. Helemaal in deze tijd.”

Natuurlijk houdt het niet op bij milt alleen. De lijst van organen en meridianen en tijden is lang. Toch zijn die tijdstippen per dag wel een standaard gegeven bij iedereen. “Als je je er een beetje in verdiept, dan kom je er achter dat het lichaam prachtig in elkaar zit”, lacht Willeke. “Nog een paar voorbeelden? Tussen 7.00 en 9.00 uur ‘s ochtends is je maag het hardst aan het werk. De twee uren daarvoor zijn dat je darmen. Zorg er voor dat je, voor het ontbijt, jouw ontlasting gehad hebt. Zo begin je elke dag met een schone lei. Je wilt niet dat dit te lang in het lichaam blijft zitten. En nuttig jouw ontbijt vervolgens tussen 7.00 en 9.00 uur ‘s ochtends om er zoveel mogelijk energie uit te halen.”

Lachen

Een ander belangrijk neveneffect van wandelen, dat volgens Willeke een zeer gezonde uitwerking heeft op je lichamelijk en je geestelijk welbevinden? “Lachen is een emotie die bij het hart hoort. Als de milt daarbij goed het werk doet, dan wordt het bloed goed gevoed en is het hart ook blij. Ik weet niet hoe het bij jou is, maar van wandelen ga ik vanzelf lachen. Hoe erg de tegenwind ook is.”

(Dit verhaal is verschenen in de weekkrant Veluws Nieuws, 27 januari 2021)

 

Wil je genieten van meer wandelingen? Klik dan hier!